ویژگی موشک های ضد زره پر کاربرد

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

ویژگی موشک های ضد زره پر کاربرد

 
 
سه نوع موشک ضد زره غیر هدایت شوندهAT4 سوئدی، نیمه اتوماتیک کورنت Eروسی و موشک سنگین هدایت شونده TOW2 آمریکایی از جمله موشک هایی هستند که می توان از آنها به عنوان موشک های ضد زره پر کاربرد در جهان نام برد.
 

 به گزارشپایگاه مردمی ارتش  به نقل از دفاع پرس ـ رحیم محمدی؛ گسترش روز افزون استفاده از وسایل نقلیه زرهی در ارتش کشورهای مختلف، سازندگان سلاح های نظامی را بر آن داشت تا به منظور مقابله با این نوع وسایل نقلیه که هر روز بر تنوع و مقاومت آنها در برابر سلاح های ضد تانک گذشته افزوده می شود، موشک هایی را تولید کنند که از فاصله ای دور بتواند هدف مورد نظر را مورد اصابت قرار داده و آن را منهدم سازد.

لذا در این جا سعی شده تا با معرفی سه نمونه از انواع نمونه هایی که در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، به صورت اجمالی این نمونه های پر کاربرد بررسی شوند.

موشک ضد زره سبک AT4

موشک84mm  غیر هدایت شونده AT4، موشکی ضد زرهی است که توسط «ساب بوفورس دینامیک» سوئد تولید شده و کشورهایی مانند آرژانتین، بوسنی و هرزگوین، برزیل، شیلی، کلمبیا، دانمارک، استونی، فرانسه، یونان، عراق، ایرلند، لتونی، لبنان، لیتوانی، مالزی، هلند، تایوان، سوئد، بریتانیا، ایالات متحده و ونزوئلا، از این سلاح در نیروهای نظامی خود استفاده می کنند.

سلاح ضد زره AT4 از 84mm که بیش از 100 بار در اوایل 1982 با کمک ارتش سوئد آزمایش شده بود طراحی و تولید شد که در همین سال نیز به ارتش ایالات متحده معرفی شد و ارتش این کشور هم در سال 1983 پس از آزمایش شش سلاح مختلف، متوجه شد که AT4 تمام الزامات مورد نیاز برای جایگزینی یکی از سلاح های M72 خود را دارد؛ بدین ترتیب پس از اعمال تغییراتی از جمله تغییر در ضربه گیر لوله پرتاب کننده، استفاده از آن را بعد از تأیید سوئد، به تصویب رساند.

بعد از آن نیز در نوامبر 2010، شرکت «ساب» سفارشی به مبلغ 15 میلیون دلار از سوی وزارت دفاع فرانسه برای ساخت این موشک دریافت می کند.

قابلیت ها

کلاهک AT4 می تواند بیش از 17.5 اینچ در پوشش زرهی نفوذ کند و حداقل زمانی هم که برای مسلح کردن آن نیاز است 10 دقیقه است که این باعث می شود تا هدف را دقیق تر شناسایی کرده و مورد اصابت قرار دهد البته نوعی از این سلاح به نام CS-AT4 هم به طور خاص برای استفاده در جنگ شهری طراحی شده است.

کورنت E

«کورنت E» نام نسخه صادراتی سیستم موشکی «کورنت» روسیه است؛ این سیستم، برای اولین بار در سال 1994، به نمایش گذاشته شد و به کشورهای سوریه، اردن، امارات متحده عربی، کویت، عربستان سعودی، ترکیه، هند، مراکش، الجزایر و یونان نیز صادر می شود.

به گزارش دفاع پرس؛ کورنت یک سیستم نسل سوم و توسعه یافته ای است که به جای سیستم های موشکی Konkurs در ارتش روسیه برای نابود کردن انواع تانک از جمله تانک هایی با زره های واکنشی انفجاری (ERA)، استحکامات، یگان های مستقر در سنگر و نیز اهداف مقیاس کوچک، طراحی شده است.

پرتاب موشک کورنت با کلاهک HEAT برای تانک های مجهز به زره های واکنشی انفجاری و با کلاهک آتش زا برای استفاده علیه پناهگاه ها و استحکامات مورد استفاده قرار می گیرد.

این موشک نیمه اتوماتیک، دارای فرمان خط دید (SACLOS) لیزری است که در امتداد خط دید با حمله مستقیم به هدف، آن را مورد اصابت قرار می دهد؛ اپراتور این موشک نیز از دوربین های نوری یا حرارتی جهت تشخیص و پیگیری هدف استفاده می کند.

مدل خودرویی

البته روسیه سیستم سلاح ضد تانک کورنت را بر روی شاسی نفربر زرهی آبی خاکی  BMP-3 که در اواخر 1980 وارد تولید و در خدمت ارتش روسیه قرار گرفته نیز نصب کرده که توانایی حمل 16 فروند موشک و بارگیری خودکار و شلیک همزمان دو موشک را دارا است.

البته علاوه براین، سیستم موشکی کورنت بر روی انواع وسایل نقلیه از جمله BTR-80 نفربر زرهی ارتش روسیه و خودرو رزمیBMP-1 و کشتی های کوچک مانند قایق های گشت ساحلی نصب شده است.

موشک ضد تانکTOW 2

BGM-71 TOW موشک سنگین هدایت شونده ضد تانک است که توسط سیستم های شرکت Raytheon تولید شده، به عنوان سلاح ضد زره، ضد پناهگاه و ضد وسایل نقلیه زرهی آبی خاکی استفاده می شود و هم اکنون در نیروهای مسلح بیش از 40 کشور در حال استفاده است و بر روی بیش از 15،000 سیستم عامل های زمینی، خودرویی و بالگردی در سراسر جهان نصب شده اند.

از سال 1970 تاکنون بیش از 650،000 سیستم موشکی TOW تولید شده که نسخه های تولید شده فعلی آن عبارتند از: BGM-71E TOW 2A که در سال 1987 با بیش از 118،000 موشک و  BGM-71F TOW 2Bدر سال 1991 با بیش از 40000 موشک، طراحی و تولید شده است؛ البته سیستم موشکی TOW2 برای اولین بار توسط آمریکا در عراق، مورد استفاده قرار گرفت.

سفارش و تحویل موشک هایTOW 2

در اکتبر سال 2007، کنگره آمریکا از ارائه و فروش تعداد 2000 فروند موشک TOW 2A به پاکستان و تعداد 2000 فروند موشک TOW 2A نیز به اسرائیل اطلاع داد؛ در نوامبر همین سال، کانادا نیز سفارشی برای دریافت تعداد 462 فروند موشک پناهگاه شکنTOW 2A RF که اولین سفارش صادرات این نوع موشک ها بود، ارایه داد.

در ژانویه 2008، کویت درخواست دریافت 2106 فروند TOW RF 2A و فروند 1404 موشک TOW RF 2B و در سپتامبر 2008 هم مصر درخواست فروش 6900 موشک TOW 2A ارایه داد و در جولای 2010 هم دولت ایالات متحده یک قرارداد 55 میلیون دلاری برای ارائه موشک TOW با عربستان سعودی منعقد ساخت.

به گزارش دفاع پرس؛ عربستان سعودی در دسامبر سال 2013 دو قرار داد خرید موشک TOWبا آژانس همکاری امنیت دفاعی آمریکا امضا کرد که اولین آن به ارزش بیش از 170 میلیون دلار بابت خرید 750 فروند موشک TOW 2B مدل BGM-71، هفت فروند موشک مدل TOW2B، تعداد 1000 فروند موشک BGM-71 TOW 2A و هفت فروند نیز موشک مدل TOW 2A به همراه تجهیزات پشتیبانی بود.

قرداد دوم نیز به ارزش 900 میلیون دلار بابت خرید 9650 فروند موشک BGM-71 2A، تعداد 4145 فروند موشک مدل71 BGM 2B TOW، تعداد91 فروند TOW-2A، تعداد 49 فروند TOW-2B به همراه تجهیزات مرتبط، بود.

همچنین در اکتبر 2012 شرکت «ریتون» به عنوان سازنده این موشک ها قرار دادی پنج ساله به ارزش 349 میلیون دلار برای تولید 6676 فروند موشک TOW بی سیمی جدید با ارتش ایالات متحده منعقد کرد.

TOW 2 خودرویی و بالگردی

این موشک را می توان بر روی زمین با استفاده از یک لوله پرتاب کننده و یک سه پایه شلیک کرد؛ در وسایل نقلیه نیز سیستم موشکی TOW می تواند به عنوان تک لوله، دو لوله یا چهار لوله نصب شود.

TOW هوابرد نیز در خدمت ارتش های حداقل 13 کشور جهان قرار دارد که برای این منظور بیش از 2100 فروند از این موشک ها تحویل داده شده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا